Stiri

noutati si evenimente din industrie

 
 

Bogdan Vasilescu intervievat de APIIP Magazin

20.11.2009

Manager General al Grup Transilvae si unul dintre specialistii industriei grafice si de tipar din Romania, Bogdan Vasilescu vorbeste printre altele despre piata in noile conditii economice, noi echipamente si evolutia companiei.

Spuneti-ne cateva cuvinte despre compania Dvs. In ce an a fost infiintata, care este domeniul de activitate...?

Activam pe piata din Romania inca din 1991; ne-am pozitionat de la bun inceput in industria grafica, am selectat echipamente si solutii de varf pentru editare, pre-press, am promovat doar produsele care ne-au convins si entuziasmat si care aduceau ceva remarcabil cum au fost la acel moment computerele Apple.

Am adus apoi in Romania scannere Microtek si UMAX, imprimante Fargo, QMS, Xante, Encad, sisteme Radius si Barco, software de la Adobe, Quark si Corel si cate altele.

Tot de la inceput ne-a preocupat calitatea imprimarii, solutiile de color management, pentru a caror cunoastere si implementare in Romania, Bulgaria sau Serbia colegul meu Dorin Piţigoi si-a castigat o binemeritata reputatie; am adus in Romania conceptul de proof digital si azi livram sisteme si consumabile de acest tip pentru mai mult de 90% din piata, am fost si santem inca aproape cu sufletul si cu expertiza de tipografii...

Impreuna cu Color Service Transilvae s.r.l. , partener FOGRA si X-Rite, asiguram probabil cea mai buna calitate pentru color management disponibila in Europa de Est.

Grup Transilvae este azi partenerul Hewlett-Packard Industrial Printing Solutions Europe pentru tot portofoliul de imprimare HP de format lat si super-lat (de la 1m la 5m latime, plus echipamente flatbed si cu aplicatii speciale); practic, importam cea mai larga gama de echipamente din industrie pentru imprimarile de format mare outdoor si indoor, inclusiv noua tehnologie latex; noi sant de asemenea presele de tipar digitale MGI (Franta) din coala, cu avantajul de a putea imprima in mod unic direct pe material plastic, inclusiv pentru cea mai ieftina productie de carduri de plastic personalizate.

Promovam de asemenea mesele de taiere, biguire, frezare ESKO Kongsberg, software RIP de la EFI si Caldera, solutii de trimming de la Fotoba si multe altele ce se regasesc pe site-ul nostru mereu imbunatatit in ultimii ani, www.transilvae.ro.

 

Stim ca in cadrul expozitiei Print&Sign ati avut o lansare in premiera mondiala a unui echipament de print. Puteti sa ne spuneti despre ce este vorba?

Am avut simultan la Print & Sign si VISCOM Dusseldorf lansarea mondiala a noului model cu cerneala latex, HP Designjet L25500, cu latimi de 1m si 1.5m.

Echipamentul ca atare poate sa nu para spectaculos la o simpla privire, dar semnificatia lui pentru viitorul imprimarii de format lat indoor si outdoor este importanta; credem ca acest tip de tehnologie va schimba modul si locul in care se imprima formatele de pina la 3m latime, in sensul in care avem in sfirsit la indemina o tehnologie pe baza de apa cu rezistente la outdoor de pina la 3 ani nelaminat si 5 ani laminat, fara miros, fara noxele cunoscute, cu print utilizabil imediat dupa imprimare si in spatii mici, si in exterior, care poate duce in urmatorii ani la o „democratizare" a imprimarii, caci poate fi folosit in spatii de birouri, central urban, poate fi exploatat facil chiar de utilizatori mai putin avizati, care au nevoie de versatilitate si imprimare in timp real.

Asa cum acum citiva ani copiatoarele erau disponibile doar la companii specializate, iar azi cu totii avem undeva acces la o multifunctionala ieftina, tot asa tehnologia latex pe baza de apa poate duce la o schimbare majora in piata, in citiva ani insa, odata cu inlocuirea echipamentelor existente cu cerneluri agresive gen mild-, eco-, low- solvent.

De ce ar bloca cineva acum banii intr-un echipament poluant, cu intretinere laborioasa si cu o calitate inferioara, sau in egala masura intr-un echipament cu cerneluri de apa, dar care poate tipari doar indoor, cind poate avea toate avantajale competitive intr-un singur echipament indoor/outdoor latex si poate imprima in plus noi materiale, innaccesibile cu alte modele, cum ar fi textile sau tapet?

 

In aceasta perioada dificila a economiei, de ce ar trebui companiile sa mai investeasca in echipamente?

Companiile nu ar trebui sa investeasca in acest an in echipamente; nu fara o matura chibzuinta. Grup Transilvae este alaturi de clienti pe termen lung speram si nu ne permitem sa dam sfaturi care sa aduca clientii nostri in dificulate doar pentru a ne realiza cifrele de vinzari cerute de parteneri.

Nu recomandam deci in acest an imprimante format super-lat (peste 3m) outdoor de tip roll-to-roll, pentru ca in mod evident exista o supracapacitate de productie, iar clientii nostri mari sufera din lipsa acoperirii cu comenzi... este o practica paguboasa pe termen mediu si lung sa realizezi investitii „la indigo", doar pentru ca vecinul face bani dintr-o anumita aplicatie, sa ajungi sa lupti pe piata avind pretul ca singur criteriu, fara sa ai nici o valoare adaugata, sa ai o diferentiere si sa poti creea valoare in ochii clientului final.

Vedem rostul unu astfel de utilaj R2R doar in cazuri particulare, de exemplu inlocuirea unui alt echipament similar perimat, implementarea unui proiect cu fonduri europene deja demarat, sau o noua aplicatie, un nou client care sa asigure un volum suficient la un pret rezonabil pentru recuperarea investitiei.

Este insa o foarte buna oportunitate aceasta criza pentru cei care au curaj si pot sa faca investitii in noi aplicatii, in nise care inca sint insuficient explorate, cum ar fi echipamentele de imprimare pe rigide (flatbed), neaparat in tandem cu o masa de taiere, frezare, biguire cum sint cele de la ESKO Kongsberg; acest gen de investitie are o sansa mult mai buna de recuperare in timp record. La fel orice fel de imprimare speciala, de nisa, pe noi materiale sau pentru noi produse interesante intr-un mix de marketing.

Recomandam de asemenea orice investitie care poate duce in mod real la reducerea costurilor de productie si sintem bine pregatiti sa asistam clientii nostri in aceste analize de rentabilitate, chiar daca rezultatele arata uneori ca o anumita investitie poate fi inoportuna sau cu un risc crescut, deci defavorabil noua ca furnizori; increderea clientului se cistiga greu si conteaza mai mult decit o vinzare oarecare.

 

Dintre toate produsele pe care le comercializati, care isi mentin in continuare volumul vanzarilor la cote rezonabile?

Din pacate, spun eu, echipamentele cu solvent tip R2R sint in aceasta pozitie privilegiata, pentru ca pretul lor a devenit relativ usor accesibil si costurile de productie sint reduse. In plus, ne ajuta mult faptul ca pe linga expertiza, putem oferi finanatare extrem de avantajoasa clientilor nostri, cu dobinzi mult sub nivelul pietei, inclusiv leasing operational cu facturare din extern, fara TVA.

De asemenea, in gama de entry level, observam un bun reviriment la imprimante cu cerneluri pe baza de apa ceea ce ne da sperante si pentru noua tehnologie latex, ce a trezit un interes peste asteptari.

 

Care a fost evolutia companiei in acest an si ce asteptari aveti in continuare?

Compania noastra este in acest moment punctul de intrare a peste 50% din echipamentele si cerneala de marca in Romania. Ca atare, oricat ne-am dori, nu putem evita decit in mai mica masura tendinta descendenta in 2009 a intregii industrii. Vom avea o scadere de peste 20%, fata de o medie de cca. 30% a industriei grafice, dar ne asteptam la o inversare a tendintei pentru anul care urmeaza si avem mijloacele de a asigura o crestere.

 

Ati aderat de curand la singura asociatie patronala a producatorilor și importatorilor din industria de publicitate. Cu ce ganduri ati pornit pe acest „drum"?

E un pas pe care ar fi trebuit sa-l facem mai demult; venim cu o experienta pozitiva in asociatii ale industriei de IT cum sint APDETIC si ECOTIC care functioneaza in mod real si eficient pentru atingerea obiectivelor statutare si speram ca si aici va fi posibil ca un suflu nou sa coaguleze competitori in afaceri in jurul unor scopuri comune. Santem o companie care in general aduce echilibru in decizii si abordari, punem adesea de o parte orgolii sau pozitii posibil partizane de dragul unei solutii acceptabile pentru totiş sintem aici doar pentru ceea ce ne uneste si ne poate interesa pe toti, nu pentru cele ce ne dezbina inevitabil.

 

In ce consta parteneriatul Grup Transilvae cu Leykom? Mai aveti si alte parteneriate strategice?

Am deschis anul trecut doua parteneriate, cu Larrox si respectiv cu Leykom, pentru portofoliul HP de format lat. Din pacate Larrox nu a reusit sa tina pasul si in acest moment este in incapacitate de plata, speram ca temporar. Leykom este un partener de incredere insa, cu o buna capacitate logistica si financiara, cu care am putut colabora bine si pe care speram ca ne putem baza in continuare.

Din acest an HP a decis sa nuanteze aceste parteneriate astfel incat vom pune pe piata echipamentele latex de pina la 2.64m impreuna cu Leykom si probabil Dacora pentru anumite echipamente latex si UV unde avem interese convergente, o companie cu o remarcabila baza de clienti de media indoor si nu numai, vom avea insa si o adresare directa pentru portofoliul extins HP de echipamente industriale, zona in care Leykom este un competitor redutabil cu echipamente de la Vutek.

Practic oferim posibilitatea clientilor sa-si aleaga partenerul preferat si potrivit. Fiecare din noi, Grup Transilvae, Leykom sau Dacora are avantaje competitive solide si oferte personalizate. Clientii trebuie sa ne fie parteneri din convingere, nu din lipsa de alternative.

 

Ce mesaj ati transmite companiilor din piata de publicitate, potentiali clienti dar si competitori.

Pentru clientii nostri, ne dorim doar sa treaca cu bine prin aceasta criza, sa supravietuiasca si chiar sa creasca (avem si astfel de cazuri pozitive, ce reflecta un bun management sau o abordare constructiva a pietei), sa reuseasca sa-si plateasca furnizorii desigur, sa-si poata pastra angajatii de calitate si sa aiba incredere atunci cind ne solicita suportul, HP, ESKO, MGI si ceilalti furnizori ai nostri sint parteneri de cursa lunga.

Cat despre competitori, atat timp cat ne respecta, relatiile noastre sant mai degraba de a cauta puncte comune, punti de colaborare, lasand alegerea tehnologiei in seama clientului.

Cresterea noastra de cota de piata pe zona de imprimare de format lat si super lat este insa previzibila, caci am investit mult mai mult decit competitia in resurse umane, in service specializat si prezent in Romania, in cea mai buna capacitate de a asigura controlul culorii si a minimiza consumul de cerneala, in expertiza la dispozitia pietei, in echipamente Demo si un Showroom disponibil tuturor pentru teste la Bucuresti si altul dedicat HP Industrial la Barcelona si pentru ca HP are capacitatea de a sustine cercetarea si dezvoltarea de noi produse si tehnologii, acum, cind avem cu totii nevoie de ele pentru a reveni pe o tendinta ascendenta. Asocierea cu cei mari are avantajele sale.