Stiri

noutati si evenimente din industrie

 
 

X-Rite a gasit in Grup Transilvae un partener de exceptie

12.07.2010

Sursa interviu: Print Magazin

Autor: Dan Calin

Incepand de anul trecut, Grup Transilvae a devenit partener al X-Rite şi al Pantone in Romania. De aceea, primeşte vizitele partenerilor sai pentru a lucra impreuna şi a invata unii de la ceilalti. in iunie anul acesta au venit doi dintre ei: Stanislav Sulla, Sales Director Eastern Europe X-Rite, şi Sandor Tatrai, Sales Manager & Sales Network Coordination X-Rite & Pantone. Am profitat de aceasta ocazie şi am stat de vorba cu ei.

 

Ati fost la IPEX? Care sunt impresiile despre targ şi despre participarea dumneavoastra acolo?

Stanislav Sulla: Nu am fost la IPEX, dar am vorbit cu cativa dintre colegii care au fost. Ei mi-au spus ca au fost surprinşi de marimea targului. Impresia generala a fost foarte pozitiva a colegilor mei şi a partenerilor noştri. Noi suntem foarte multumiti de rezultatele participarii noastre, dar acesta este doar primul pas. Colegii mei au strans informatii pe care le vor prelucra şi va urma un alt pas şi alte rezultate.

 

Care este scopul prezentei dumneavoastra in Romania?

Stanislav Sulla: Sa o luam de la inceput. X-Rite a decis acum multi ani sa se extinda in estul Europei. Biroul Est-European a fost infiintat in Republica Ceha in 1996. De acolo ne-am propus atunci sa ne extindem de pe piata din Cehia, pe cea din Slovacia, din Polonia, din Rusia. Gradual am incercat sa intram şi in tarile Balcanice.

La inceput ne-am bazat pe serviciile unui distribuitor din Bulgaria care trebuia sa acopere nevoile din toata zona Balcanica (Bulgaria, Romania, Serbia, Macedonia). Incepand din acest an, am hotarat ca Grup Transilvae sa fie distribuitorul X-Rite pentru Romania. Credem ca este o situatie istorica şi ca nu mai este necesar sa avem o singura companie care sa deserveasca toata zona Balcanica de la Sofia. Credem ca Romania este cu siguranta pregatita sa aiba un distribuitor local şi este clar ca nu a fost o misiune dificila sa decidem care ar trebui sa fie acest distribuitor. Am ales cel mai bun partener in Romania pe care il avem de multi ani şi acesta este Grup Transilvae.

Acum, ca avem un distribuitor local, este o procedura de baza ca eu şi colegul meu, Sandor Tatrai, Sales Manager, sa venim in fiecare piata nationala şi sa petrecem timp lucrand impreuna cu partenerii noştri. Este o vizita regulata şi ne face o placere deosebita sa venim aici şi sa primim informatii de la colegii noştri din Grup Transilvae. Avem nevoie sa invatam de la partenerii noştri locali pentru ca ei cunosc cel mai bine piata, ştiu care este mentalitatea cumparatorilor locali etc. De aceea suntem aici. Dar nu este ceva special, ci o vizita de rutina pe care o facem de cel putin cateva ori pe an la fiecare partener local.

 

Cunoaşteti şi piata noastra şi celelalte din Europa de Est. Puteti face o comparatie intre aceste piete şi sa ne spuneti unde se situeaza cea din Romania?

Stanislav Sulla: Observ provocarea ce exista aici de a introduce culoarea, nu neaparat de a introduce cunoştintele. Nivelul de educatie in ceea ce priveşte tehnologia de tipar sau disciplina tehnologica este la un nivel foarte ridicat. Aceasta este situatia in toate tarile europene. insa, disponibilitatea dispozitivelor de masura este diferita fata de restul Europei. In plus, mai este vorba şi despre obişnuinta de a controla şi de a vinde cea mai buna calitate, de a avea ambitia de a caştiga intrecerea dintre calitate şi pret mic. Aceasta este misiunea noastra: de a impune calitatea şi de a explica cum trebuie utilizate aparatele de masura a calitatii in cea mai eficienta maniera astfel incat sa poata fi redus costul de productie.

In ultimii ani am observat in aceasta parte a Europei un progres foarte mare in modul de a gandi relatia cu clientii pentru ca cererea pentru calitate este mult mai mare. Chiar şi presiunea de afara este mai mare pentru ca Romania face parte din Uniunea Europeana, iar firmele locale vor sa fie competitive fata de cele europene. Multe firme din vest şi-au stabilit o parte din activitate aici şi insista pentru a primi tipar de buna calitate. De aceea a devenit mai uşor de explicat de ce trebuie folosite aparate de masura a calitatii. Nu doar pentru a ajunge la o calitate mai buna, ci şi pentru a obtine o productivitate şi o eficienta mai bune. Acest lucru trebuie imbunatatit in majoritatea statelor Est-Europene.

Nivelul de pregatire al specialiştilor din domeniu din aceasta parte a Europei este foarte bun. Dar, probabil ca ei nu sunt platiti atat cat ar merita şi, de aceea, nivelul productivitatii nu este foarte mare. Trebuie crescuta productivitatea, iar in tipografii acest lucru se poate face cu ajutorul aparatelor de masura care ne ajuta sa nu fim nevoiti sa refacem lucrarea pentru ca nu ii place clientului, sa nu fim nevoiti sa facem un discount pentru ca ne preseaza clientul. Cu astfel de instrumente avem posibilitatea sa ne aparam mai bine interesele. Odata ce ne-am inteles cu clientul asupra cifre foarte concrete, a tintelor, a referintelor, a tolerantelor ne putem pozitiona mult mai sus ca o tipografie. in cel moment putem cere un pret mult mai corect pentru produsele noastre şi nu voi fi nevoit sa repet lucrarile, sa micşorez preturile şi voi deveni imediat mai productiv.

 

Avem in Romania culorile corecte?

Stanislav Sulla: Aveti acelaşi talent, acelaşi nivel de educatie şi un nivel foarte bun al tehnologiei. De aceea, baza a fost creata. Acum trebuie sa intarim spiritul specialiştilor şi sa ii ajutam sa se simta puternici in ceea ce ştiu şi ceea ce pot. Iar tehnologiile de masura sunt una dintre uneltele care fac oamenii mai puternici. Din pacate, multi dintre clientii locali vad pretul ca principal parametru şi cer cel mai bun pret fara sa conteze calitatea. Sunteti bine pregatiti pentru a obtine culorile corecte.

 

Credeti ca una dintre problemele domeniului poligrafic din Romania este faptul ca nu avem o asociatie profesionala nationala?

Sandor Tatrai: O astfel de asociatie ajuta intotdeauna in toate tarile in care am experienta. Am fost la intalnirile unora dintre aceste asociatii şi am observat ca ii ajuta pe tipografi sa schimbe informatii, sa discute, sa negocieze cu guvernul pentru a-şi proteja pozitia, sa socializeze şi sa petreaca timp impreuna, sa primeasca informatii de la diferiti furnizori. Este o situatie foarte sanatoasa pentru piata. Sper ca şi aici se va face o astfel de organizatie pentru ca va fi un ajutor pentru toata lumea.

 

Care este situatia Pantone in Romania?

Stanislav Sulla: Ceea ce am inteles cand X-Rite a preluat Pantone şi am intrat in aceasta piata a fost ca imediat piata romaneasca a rezonat. Istoric, Romania nu era un teritoriu abandonat pentru Pantone pentru ca exista parteneri şi reseller-i traditionali aici. Am avut placerea ca Grup Transilvae sa devina unul dintre reseller-i oficiali autorizati Pantone şi am vazut ca exista o cerere imensa pentru produsele Pantone in aceasta tara. Oamenii de aici ştiu cum sa le foloseasca, ştiu care este scopul lor. Nu este nimic nou pentru aceasta piata.

Sandor Tatrai: Este inca un spatiu mare pentru produsele Pantone in Romania şi pentru dezvoltarea lor. Cred ca totul porneşte de la designer-i, de la culorile pe care le folosesc şi le cer. Una dintre directii a fost cea a abordarii utilizatorilor produselor Adobe, in special PhotoShop. Ei au fost abordati de Pantone şi au inceput sa colaboreze. in Romania nu ştiu care este situatia in acest sens, dar incercam sa facem cat mai vizibile produsele Pantone.